Dyrektor
Barbara Szałaj
tel. 89 514 84 39 w. 96
mzoiz@barczewo.pl
Adres do e-Doręczeń:
AE:PL-24820-80105-VBASE-21
Zarządzenia:
bip.mzoizbarczewo.pl/pliki/Zarz%C4%85dzenie%200050.1.17.2024%20z%20dn.%2018.09.2024.pdf
https://bip.mzoizbarczewo.pl/pliki/Zarz%C4%85dzenie%20Nr%200050.1.27.2024.pdf
Informacja dla sygnalistów
1. Dane kontaktowe organu umożliwiające dokonanie zgłoszenia zewnętrznego:
1. Sygnalista może dokonywać zgłoszeń za pośrednictwem następujących kanałów:
a) dedykowana skrzynka e- mailowa: sygnalista-mzoiz@barczewo.pl,
b) telefonicznie pod nr 89 514 83 46
c) osobiście u - Koordynatora ds. zgodności,
d) w formie listownej w zamkniętej kopercie bez danych nadawcy zgłoszenia na
adres: Miejski Zespół Oświaty i Zdrowia w Barczewie, 11-010 Barczewo, Plac
Ratuszowy 1 z dopiskiem na kopercie: „Z wyłącznym dostępem Koordynator
ds. zgodności -zewnętrzne zgłoszenie nieprawidłowości”,
2. Jeżeli zgłoszenie dotyczy Koordynatora ds. zgodności sygnalista dokonuje
zgłoszeń za pośrednictwem następujących kanałów:
a) dedykowana skrzynka e- mailowa: mzoiz@barczewo.pl ,
b) telefonicznie pod nr 89 514 83 46,
c) osobiście u Dyrektora Miejskiego Zespołu Oświaty i Zdrowia w Barczewie,
d) w formie listownej w zamkniętej kopercie bez danych nadawcy zgłoszenia na
adres: Urząd Miejski w Barczewie, 11-010 Barczewo. Plac Ratuszowy 1, z
dopiskiem na kopercie: „Z wyłącznym dostępem dla Dyrektora Miejskiego
Zespołu Oświaty i Zdrowia w Barczewie - zewnętrzne zgłoszenie
nieprawidłowości”,
3. Na wniosek sygnalisty zgłoszenie ustne może być dokonane podczas
bezpośredniego spotkania zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia
otrzymania takiego wniosku. W takim przypadku za zgodą sygnalisty
zgłoszenie jest dokumentowane w formie nagrania rozmowy umożliwiającej jej
wyszukanie lub protokołu spotkania, które odtwarza jego dokładny przebieg
(sygnalista może dokonać sprawdzenia protokołu, poprawienia i zatwierdzenia
przez jego podpisanie).
2. Warunki objęcia Sygnalisty ochroną:
Sygnalista podlega ochronie określonej w przepisach rozdziału 2 ustawy o ochronie sygnalistów od
chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem że miał uzasadnione
podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest
prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o
naruszeniu prawa.
Ochronie przewidzianej w procedurze nie podlega sygnalista, który świadomie dokonuje zgłoszenia
zewnętrznego, wiedząc, że do naruszenia nie doszło (zła wiara).
3. Tryb postępowania w przypadku zgłoszenia zewnętrznego
1) W przypadku wpłynięcia zgłoszenia o naruszeniu prawa jednostka dokonuje wstępnej weryfikacji,
która polega na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa, oraz na ustaleniu, czy
zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania tego organu, a jeżeli nie
należy - na ustaleniu organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych.
2) W przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie nienależącej do zakresu działania
jednostki, jednostka przekaże je niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia
dokonania zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach - nie później niż w terminie 30 dni, do organu
publicznego właściwego do podjęcia działań następczych. W takim przypadku organ poinformuje o tym
sygnalistę.
3) Jeżeli zgłoszenie nie dotyczy informacji o naruszeniu prawa jednostka odstąpi od przekazania
zgłoszenia zewnętrznego oraz poinformuje sygnalistę o odstąpieniu od przekazania zgłoszenia
zewnętrznego, podając ustalenia ze wstępnej weryfikacji zgłoszenia.
Odstępując od przekazania zgłoszenia zewnętrznego, organ może poinformować sygnalistę, że
informacja objęta zgłoszeniem podlega rozpatrzeniu w trybie przewidzianym w przepisach odrębnych,
w szczególności jako przedmiot powództwa cywilnego, zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia
przestępstwa, skargi do sądu administracyjnego, skargi, wniosku lub petycji, lub może zostać
przedstawiona właściwym organom do rozpatrzenia w innym trybie.
Jednostka pouczy sygnalistę, iż przekazanie informacji, o której mowa powyżej nie wpływa w
szczególności na dopuszczalność wniesionego później środka prawnego, na bieg terminów ani na treść
rozstrzygnięcia lub sposób zakończenia postępowania.
4) Jeżeli zgłoszenie zostanie uznane za uzasadnione i dotyczy naruszenia prawa w dziedzinie należącej
do zakresu działania jednostki, jednostka rozpatruje zgłoszenie i podejmie dalsze kroki w celu zbadania
sprawy i podjęcia działań następczych. W uzasadnionych przypadkach, w celu przeprowadzenia
postępowania wyjaśniającego jednostka może przekazać zgłoszenie jednostkom organizacyjnym
nadzorowanym.
5) W przypadku przyjęcia zgłoszenia jednostka potwierdza przyjęcie na podany przez Sygnalistę adres
kontaktowy. Informacje przekazuje się nie później niż w terminie 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia,
chyba że sygnalista wystąpił wyraźnie z odmiennym wnioskiem w tym zakresie albo organ ma
uzasadnione podstawy sądzić, że potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia zagroziłoby ochronie poufności
tożsamości sygnalisty.
6) W ramach postępowania, jednostka może zbierać dodatkowe informacje, w tym zwrócić się do
Sygnalisty o udzielenie dodatkowych wyjaśnień. Jeżeli sygnalista sprzeciwia się przesłaniu żądanych
wyjaśnień lub dodatkowych informacji lub ich przesłanie może zagrozić ochronie poufności jego
tożsamości, jednostka odstępuje od żądania wyjaśnień lub dodatkowych informacji.
7) Jednostka – jeżeli przewidują to przepisy odrębne, bez zbędnej zwłoki przekazuje właściwym
instytucjom, organom lub jednostkom organizacyjnym Unii Europejskiej informacje zawarte w
zgłoszeniu w celu prowadzenia działań następczych w trybie stosowanym przez te instytucje, organy
lub jednostki.
8) Jednostka może nie podjąć działań następczych w przypadku, gdy w zgłoszeniu, dotyczącym sprawy
będącej już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia lub zgłoszenia od innego Sygnalisty, nie zawarto
istotnych nowych informacji na temat naruszenia prawa w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem
tego naruszenia. Jednostka informuje sygnalistę o niepodjęciu działań następczych, podając
uzasadnienie, a w razie kolejnego zgłoszenia - pozostawia je bez rozpoznania i nie informuje o tym
sygnalisty. W przypadku nie podjęcia działań następczych w sytuacji opisanej powyżej organ
odnotowuje ten fakt wraz z uzasadnieniem w rejestrze zgłoszeń zewnętrznych.
4. Informacja zwrotna dla sygnalisty
Jednostka przekaże Sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia
przyjęcia zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od
dnia przyjęcia zgłoszenia.
Informacja zwrotna zawiera informację na temat planowanych lub podjętych działań następczych i
powodów takich działań;
5. Zasady poufności
Jednostka budżetowa publiczna gwarantuje, że procedura przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i
procedura zgłoszeń zewnętrznych oraz związane z przyjmowaniem zgłoszeń przetwarzanie danych
osobowych:
1) uniemożliwiają uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem nieupoważnionym osobom;
2) zapewniają ochronę poufności tożsamości sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.
Ochrona poufności, o której mowa w pkt 2 powyżej , dotyczy informacji, na podstawie których można
bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.
Sygnalista może wyrazić zgodę na ujawnienie danych osobowych umożliwiających ustalenie jego
tożsamości. W przypadku wyrażenia zgody przez sygnalistę, administrator będzie informował osoby
wskazane w zgłoszeniu o podaniu ich danych przez sygnalistę (w ramach realizacji obowiązku
informacyjnego z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia
27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych
osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE
(ogólne rozporządzenie o ochronie danych) dalej RODO. lub w ramach realizacji przez te osoby prawa
dostępu do danych osobowych).
Zgoda sygnalisty nie jest wymagana w sytuacji, gdy ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym
obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa w związku z postępowaniami wyjaśniającymi
prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi
prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie,
której dotyczy zgłoszenie.
Przed takim ujawnieniem danych osobowych sygnalisty, właściwy organ publiczny lub właściwy sąd
powiadamia o tym sygnalistę, przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie
powodów ujawnienia jego danych osobowych, chyba że takie powiadomienie zagrozi postępowaniu
wyjaśniającemu lub postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu.
6. Zasady przetwarzania danych osobowych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w związku z przyjmowaniem i procedowaniem
zgłoszeń zewnętrznych jest Dyrektor Miejskiego Zespołu Oświaty i Zdrowia w Barczewie.
Jednostka budżetowa publiczna przetwarza dane osobowe w minimalnym zakresie, tj. niezbędnym do
przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego.
Jednostka przechowuje dane osobowe, które przetwarza w związku z przyjęciem zgłoszenia lub
podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem przez okres 3 lat po
zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu
publicznego właściwego do podjęcia działań następczych lub zakończono działania następcze, lub po
zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami. Po tym czasie dane osobowe są usuwane,
chyba że dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub
spraw sądowych lub sądowo-administracyjnych.
Jednostka zbiera tylko dane niezbędne. Dane niemające znaczenia dla zgłoszenia, nie są zbierane.
Dane przypadkowo zebrane są niezwłocznie usuwane, nie później niż do upływu 14 dni od momentu
ustalenia, że nie są niezbędne.
Administrator informuje osoby wskazane w zgłoszeniu lub osoby, których dotyczy zgłoszenie, na
podstawie art. 14 RODO, o zasadach przetwarzania ich danych osobowych, z wyłączeniem informacji
o źródle danych osobowych, chyba, że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 ustawy
albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.
Administrator realizuje prawo dostępu do danych osobowych osób wskazanych w zgłoszeniu lub osób,
których dotyczy zgłoszenie, z wyłączeniem informacji o źródle danych osobowych, chyba, że sygnalista
nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 ustawy albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej
tożsamości.
Administrator zapewnia, że dane osobowe będą:
1) przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i przejrzyście (zasada zgodności z prawem, rzetelności
i przejrzystości z art. 5 ust. 1 lit. a) RODO,
2) zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej
w sposób niezgodny z tymi celami (zasada ograniczenia celu z art. 5 ust. 1 lit. b) RODO),
3) adekwatne, stosowne, ograniczone do tego co niezbędne (zasada minimalizacji z art. 5 ust. 1 lit. c)
RODO),
4) prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane (zasada prawidłowości z art. 5 ust. 1 lit. d) RODO),
5) przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie
dłuższy niż niezbędny do celów przetwarzania (zasada prawidłowości z art. 5 ust. 1 lit. e) RODO),
6) przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych (zasada
integralności i poufności z art. 5 ust. 1 lit. f) RODO).
Administrator przekazuje sygnaliście na podstawie art. 13 RODO informację o zasadach przetwarzania
jego danych osobowych o następującej treści:
1. Administratorem danych osobowych sygnalisty jest Dyrektor Miejskiego Zespołu Oświaty i
Zdrowia w Barczewie (adres: ul. Plac Ratuszowy 1, 11-010 Barczewo, e-mail:
mzoiz@barczewo.pl nr tel. 89 514 83 46), zwany dalej określeniem „Administrator”.
2. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych można kontaktować się, z wyznaczonym
przez Administratora Inspektorem Ochrony Danych, drogą elektroniczną pod adresem e-mail:
iod@barczewo.pl, bądź pisemnie, kierując korespondencję tradycyjną na adres Administratora
podany w ust.1.
3. Dane osobowe będą przetwarzane na podstawie:
1) art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia
27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych
osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE
(ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.) - dalej
RODO – obowiązek administratora, w związku z przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r.
o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928), w celu realizacji zadań związanych z obsługą zgłoszeń
zewnętrznych,
2) art. 9 ust. 2 lit. g) RODO w związku z przepisami ustawy o ochronie sygnalistów, jeżeli takie dane
osobowe zawarte są w zgłoszeniu sygnalisty.
4. Administrator zapewnia poufność Pani/a danych, w związku z otrzymanym zgłoszeniem. W
związku z tym dane mogą być udostępnione jedynie podmiotom uprawnionym do ich
przetwarzania na podstawie przepisów prawa. Dane osobowe będą udostępnione podmiotom
zapewniającym, na podstawie umów zawartych przez administratora, obsługę działalności
administratora (np. dostawcy usług informatycznych, dostawcy oprogramowania do zgłaszania
naruszeń). Dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom zewnętrznym wspierającym
administratora w zakresie przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych ( np. kancelaria prawna –
jeżeli administrator zdecydował się na zewnętrzne przyjmowanie zgłoszeń). Dane osobowe
będą udostępniane odrębnym administratorom, tj. właściwym organom, w przypadku
podejmowania działań następczych.
5. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego,
w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych
tymi działaniami. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są
zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych
osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla
sprawy.
6. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania,
usunięcia w przypadkach przewidzianych przepisami prawa oraz ograniczenia przetwarzania.
7. Posiada Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego - Prezesa Urzędu Ochrony
Danych Osobowych, jeżeli uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana
dotyczących narusza przepisy RODO.
8. Dane osobowe nie będą podlegały profilowaniu ani, na podstawie tych danych, nie będą
podejmowane decyzje w sposób zautomatyzowany.
9. Pani/Pana dane nie będą udostępnione do państwa trzeciego lub organizacji
międzynarodowej.
7. Charakter działań następczych
Działania następcze jednostki polegać będą na wszelkich działaniach podjętych w celu oceny
prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa
będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie
kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu
odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury realizowanej w ramach procedury
przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych.
Jednostka może nie podjąć działań następczych w przypadku, gdy w zgłoszeniu, dotyczącym sprawy
będącej już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia lub zgłoszenia od innego Sygnalisty, nie zawarto
istotnych nowych informacji na temat naruszenia prawa w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem
tego naruszenia. Jednostka informuje sygnalistę o niepodjęciu działań następczych, podając
uzasadnienie, a w razie kolejnego zgłoszenia - pozostawia je bez rozpoznania i nie informuje o tym
sygnalisty.
8. Środki ochrony prawnej sygnalisty oraz dostęp do poufnej porady prawnej
W stosunku do sygnalisty, osoby pomagającej sygnaliście oraz osoby z nim powiązanej zakazane jest
stosowanie działań odwetowych pod rygorem odpowiedzialności karnej. W przypadku podjęcia wobec
Sygnalisty działań odwetowych, Sygnalista ma prawo do odszkodowania (w wysokości nie niższej niż
przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszane do
celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przez Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego) lub prawo do zadośćuczynienia.
Zakaz działań odwetowych dotyczy również :
a) osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej z sygnalistą;
b) osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej pomagającej sygnaliście lub z nim powiązanej, w
szczególności stanowiącej własność sygnalisty lub go zatrudniającej
Sygnalista przed dokonaniem zgłoszenia zewnętrznego może skorzystać z poufnej porady prawnej w
organie. W tym celu należy skontaktować się z upoważnionym pracownikiem organu pod numerem
telefonu 89 514 83 46. Poufna porada prawna dostępna jest w siedzibie urzędu po wcześniejszym
umówieniu telefonicznym.
9. Warunki ochrony sygnalisty zgodnie z art. 16 ustawy o ochronie sygnalisty
Dokonanie zgłoszenia nie może stanowić podstawy odpowiedzialności sygnalisty, w tym
odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych
osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia,
naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania
tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione
podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia
prawa zgodnie z ustawą.
W przypadku wszczęcia postępowania prawnego dotyczącego odpowiedzialności, sygnalista może
wystąpić o umorzenie takiego postępowania.
Uzyskanie informacji będących przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub dostęp do
takich informacji nie mogą stanowić podstawy odpowiedzialności, pod warunkiem że takie uzyskanie
lub taki dostęp nie stanowią czynu zabronionego.
10. Zachęta
Jednostka zachęca przed złożeniem zgłoszenia zewnętrznego do korzystania z procedury zgłoszeń
wewnętrznych podmiotu prawnego w którym doszło do naruszenia w przypadku, gdy naruszeniu
prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej tego podmiotu prawnego, a
Sygnalista uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych
11. Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich
Kontakt do Rzecznika Praw Obywatelskich
1. Do Rzecznika Praw Obywatelskich może się zgłosić każdy, kto uważa, że państwo naruszyło jego
prawa, że jest nierówno traktowany.
2. Informacyjna linia obywatelska: 800 676 676, e-mail biurorzecznika@brpo.gov.pl,
3. Adres korespondencyjny: Biuro RPO, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa
Podstawa prawna:
Art. 48 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów